Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tapasztalatok a digitális oktatásról

Jó gyakorlatok a digitális oktatásban

Aranyhíd EGYMI 2020. 09.25. Előadó Kerekes Ferenc Béla gyógypedagógus

 

  1. Bevezetés
    1. Köszöntés
    2. Motiváció

5 csoportban 20 perces előadásokkal próbáltam átadni a tapasztalataimat a digitális oktatásból.

A kollégák köszöntése után a számítógép és a tablet használatának előnyeiről igyekeztem meggyőzni a hallgatóságot:

A gyógypedagógiai fejlesztés egyik leggyakoribb problémája a finommotorika zavara, a kéz-szem koordináció nehézsége. Régebben erre a csavarokra való anya fel, le csavarását, kisebb-nagyobb csavarok használatát ajánlották, ami jó módszernek bizonyult. Ha a számítógépre gondolunk, és például az egér kezelését nézzük, ennél jóval finomabb és összetettebb mozgásokra van szükség és ezt a fokozott motiváció miatt könnyebben és szívesebben hajtják végre a gyerekek. Egy tablet kezelése során a különféle egy-két-három ujjas vezérlő mozgások is igénylik a szem-kéz koordináció magas szintjét. A tanítványaink többnyire sikeresen és örömmel használják ezt az eszközt. Néhány program, amiről később beszélek, külön hangsúlyt helyez erre. A billentyűzet kezelése is komoly és összetett képességeket igényelnek, ugyanakkor mégis azt tapasztalhatjuk, hogy olyan tanulók, akiknek gondjaik vannak a kézírással, a géppel ügyesen és jól írnak. Főként néhány autista tanulónál tapasztaltam hasonlókat.

Összefoglalva egy kényszermegoldás volt a digitális oktatás elrendelése, de több tanuló került közel a számítógéphez és ennek pozitív tanulságait a továbbiakban is felhasználhatjuk. Mindenkit arra ösztönzök, hogy használja a számítógépet, a tabletet a munka során. Kevés ilyen hasznos és komplex fejlesztő eszköz van a birtokunkban, mint ez! A jövő is a digitális világ.

  1. Tapasztalatok bemutatása:

Előadásom során először be szeretném mutatni, hogy a digitális oktatás során milyen internetes forrásokat használtam fel a digitális feladatok összegyűjtésére, előállítására. Az oldalak többségére ingyenesen és egyszerűen lehet regisztrálni. Én azt a módszert alkalmaztam, hogy ezekről az oldalakról kimásoltam az adott feladat linkjét egy, a World-ban létrehozott saját gyűjteménybe és onnan másoltam be később az általam összeállított feladatba. A beillesztés módja, a címsor kijelölése (link kijelölése) és a jobb egérgomb után a másolásra kattintás, majd a Worldba, az erre a célra létrehozott file.ben kattintás és jobb egérgomb után a beillesztésre kattintás. (Billentyűparanccsal: ctr.V és ctr. C).

Jó esetben egy kékkel írt, aláhúzott hivatkozást kapunk, amire ctr.és kattintás után a kívánt oldalra jutunk.

     Az első javasolt oldal a „LerningApps” oldal, amit talán a legtöbben használtunk. ( https://learningapps.org/ ) Ez az oldal rengeteg feladatot tartalmaz. Érdemes a keresőt használni, amiben az „iskolaelőkészítés, alsó tagozat” szűkítést és a kívánt tantárgyat érdemes kiválasztani. Saját feladatok is készíthetőek. Egy saját készítésű memóriajátékot is be szeretnék mutatni. Ezen belül szemléltetem a használatot: https://learningapps.org/display?v=pp2hmjfyn18

Erről a programról hangzott el már előadás, így nem vesztegetem rá tovább a szűkre szabott időt.

     A következő javaslatom a „WorldWall” program ( https://wordwall.net/hu ), aminek használata regisztráció után egy hónapig ingyenes, de egy nappal a lejárat után újabb egy hónapig újból regisztrálhatunk. Számos feladatot találunk itt és magunk is létre hozhatunk a rendelkezésre álló eszközökkel új feladatokat. (bemutatás)

     Hasznos ingyenes program a Sulinet által fejlesztett, folyamatosan gyarapodó „Junior Sulinet” program ( https://junior.sulinet.hu/hu ) Itt program készítésére nem találtam lehetőséget, de sok, számunkra hasznos program található. (bemutatás)

     Hasonló programok, amiknek bemutatására nem térek ki a „TanKapocs” a „Tankocka” és még számtalan program, amik a keresőkkel megtalálhatóak és feltételezem, hogy a többi előadó bemutatja ezeket.

     Inkább egy kevésbé ismert új, a YouToube-ról átköltözött oldalt mutatnék be, felhívva közben a figyelmet arra, hogy a YouToube (https://www.youtube.com/ ) oldalon a keresővel számos olyan filmet, zenét találhatunk, ami felhasználható a munkánkban. Az általam javasolt oldal a „Kerek mese” oldal (https://kerekmese.hu/ ) ahol én főként a pedagógiai célokra kiválóan használható gyerekdalokat használom, de az oldalon számos tanulságos mese és játék, feladat is található. A dalok közül felhívnám a figyelmet a „hónapos dal” a „hét napjai dal” a „fogmosó dal” a „testrészes dal” az” abc dal”, vagy a „számolós dal” és a hasonlókra. Tapasztalatom szerint még a különféle hangokra nem mindig pozitívan reagáló autisták számára is kedveltek ezek a dalok és a gyerekek játékosan tanulnak. Példaként a járványos időszakra tekintettel a „doki dalt” mutatom most be: (https://kerekmese.hu/videok/doki-dal/ ) Fontos, hogy a keresésnél a kereső sor végén lévő nagyítóra kattintva kereshetünk, de a megjelenő lejátszási, mese és játék listákat is végig lapozhatjuk. A gyerekek nagyon szeretik.

     Még egy csodálatos oldalra hívom fel a figyelmet. A fejlesztés során a komplexitást képviselik a puzzle-k. Több mint 10 000 puzzle-t találhatunk az alábbi oldalon: (https://www.jigsawplanet.com/ ) A szem-kéz koordináció és a képlátás fejlesztésére ezek kiváló eszközök. Az itt megtalálható puzzle-k hívólinkjeiben lévő szám azt mutatja, hány elemből rakható össze a puzzle. 4 elemtől 120 elemig számos lehetőségünk van választani, a kezdőktől a gyakorlottakig. A 12. csoport nagyon szerette ezeket a feladatokat, amiket a rehabilitációnál alkalmaztam. Egy feladatot bemutatok, ez 6 elemből áll: (https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2b0904b2143e ) A bal sarokban megnézhetjük a képet. A mellette levő ikonnal keverhetünk. A jobb alsó sarokkal teljes képernyőssé tehetjük a munkafelületet. A munkát az egérrel az elemre mutatva és a bal egérgombot lenyomva az egér mozgatásával végezhetjük. Bele is lehet szeretni ebbe a játéknak tűnő hasznos fejlesztő oldalba.

     Mindig nem találhatunk a nekünk megfelelő feladatot és az említett oldalakon lévő feladatok elkészítéséhez is szükségünk lehet képekre. Felhívom a figyelmet a Google képkeresőjére ahol több millió kép található. (Google Képek ) A képkereső használata során beírhatjuk a keresőbe, milyen képet keresünk. Kereshetünk például rajzokat is. A nekünk tetsző képet úgy menthetjük le, hogy a nekünk tetsző képre jobb gombbal kattintva a „kép mentése másként” parancsra kattintva egy általunk létrehozott gyűjtő file-be másolhatjuk a képeket, ahonnan szerkesztve saját feladatainkba illeszthetjük be. Felhívom a figyelmet, hogy egyes képek jogvédettek, amiket oktatási célra szabadon, de egyéb publikációban csak bizonyos feltételekkel használhatunk fel. Jó képek tölthetőek le például szakképzési feladatokhoz. A különböző fémekről a fáról stb. általam készített feladatok az iskolai digitális feladatok között megtalálhatók. Mintának az általam régebben írt hasonló tankönyveket használtam. Az általam sok képpel és kevés összekötő szöveggel összeállított munkatankönyvi oldalak végére a tanultak megértését ellenőrző kérdéseket illesztettem, ezekre kellett emailben válaszolniuk a gyerekeknek, ami annak idején többnyire sikeresen megtörtént.

     A tankönyvek képeit is használhatjuk. Sokan azzal a kifogással élnek, hogy nincs otthon szkennerük. A mindenkinél meglévő mobiltelefonok sokszor jobb felbontású képeket készítenek, mint a többnyire csak 300x300 DPI-t tudó szkenner. A képeket érdemes a képtárból kijelölve egy a Messengeren erre a célra létrehozott csoportba küldeni, ahonnan a számítógépen a jobb egérgombos „kép mentése másképp” paranccsal a saját gyűjtő mappánkba helyezhetjük és képszerkesztővel szerkeszthetjük, bárhova beilleszthetjük. A dolog gyorsabb, mint amennyi idő alatt leírtam.

  1. Összefoglalás, lezárás:

A rendelkezésemre álló idő nem tette lehetővé, hogy ennél részletesebb ismertetést tartsak. Biztosan mondtam olyat is, amit a kollégák már többször hallottak, unalomig ismernek. Ezekért elnézést kérek!

 

Befejezésül el kell mondanom, hogy tapasztalataim szerint a digitális oktatás során az alacsonyabb osztályfokba járó, és a súlyosabban sérült tanulók a szülők, vagy más családtag segítsége nélkül nem juthattak volna ismeretekhez. Köszönet az együttműködő családoknak!

 

Reméljük nem lesz szükség újabb digitális időszakra, de az ott szerzett tapasztalatok jól felhasználhatóak lehetnek a mindennapi munkákban. Én is igyekszem az oldalakat az IT eszközök segítségével a mindennapos tanításban használni, bár most a kedvencem, a rehabilitációs óra idén nincs az óráim között, de egy gyógypedagógus mindig végez egyéni fejlesztést munkája során. A megszerzett tudás soha nem vész el és nem lesz haszontalan.

 

Köszönöm, hogy meghallgattak!